Lugninflammation och hangarfartyg!

Igår så stannade Mikaela hemma från marinen för hög feber och hosta..

Vi började renovera en säkerthets box av något slag..
På kvällen åkte Jacob och jag till Bandol och kollade lite!

Idag (torsdag) var taxin en timme sen och efter det blev det en 70 minuters resa till marinen på 3 låååånga km..
När vi väl var där så fortsatte vi på boxen och svetsade på en ny plåt..
På kvällen gick vi till Quick och käkade och eftersom Mikaela troligtvis har lunginflammation och går på massa mediciner så tog vi en taxi tillbaka för 13 € (1 km)

Idag så åkte vi till marinen som vanligt, Mikaela är fortfarande sjuk..

Fortsatte med det sista på boxen och efter lunchen så kom Duchatelle och hämtade mig och Erik för att åka ner till hamnen och kolla på hangarfartyget.. Sjukt stort! Vi åkte även runt i resten av hamnen och han berättade lite om marinen. Han kan så otroligt mycket!

När vi sedan kom tillbaka från han lilla rundtrip så städade vi lite innan taxin kom och hämtade oss 14.30

Nu ikväll blir bara lungt och i helgen har vi ingen aning om vad vi ska göra..

HA DET GOTT!

Bara 10 dagar kvar i Frankrike!

Natten till idag så kom Jacob ner till mig :) Åhh vad man har saknat honom!

Idag var det också ny vecka på marinen, dessutom sista hela veckan! :(
Chaffören var försenad 1 timme så vi började halv 10 istället för halv 9 till tre..
Svetsade pinne idag med och gjorde tre kanon svetsar så att dom inte trodde att det var jag som hade gjort dom.. Filmade den trejde och visade dom men de trodde mig fortfarande inte.. Tillslut kom Kosmo och tittade och insåg att det verkligen var jag som hade gjort svetsarna.. :)

Ikväll har vi handlat och ätit..

Godnatt!

Taxi till beachen och sen tillbaka!

Idag på morgonen när vi vaknade så lyste solen så jag och Erik bestämde oss för att åka till beachen! Vi kollade på ett ställe som ligger nära hotellet om vi kunde hyra mopeder men det gick bara juni - september så vi ansåg att enda utvägen att komma dit var taxi.. Vi gick till receptionen på hotellet och frågade vad det skulle kosta att åka taxi till stranden.. priset var 12 € och vi ansåg då att det var inget att fundera på..

När taxin lämnade av oss på stranden så blåste det jätte mycket så man kunde definitivt inte ligga där och sola, vi gick en sväng för att se oss omkring. Efter ungefär en 30 minuter så bestämde vi oss för att ringa och beställa en ny taxi tillbaka till hotellet. Det var där det andra problemet kom.. Vi ringde och då börjar en franska röst säga att vi ska trycka på knappar för att komma rätt men vi fattade inte ett skit! Gick in på apoteket som låg bredvid och frågade om någon som kunde engelska, kunde ringa och beställa en taxi åt oss..

När vi kom tillbaka på hotellet så lade vi oss utanför och solade någon timme innan Marouane ringde och sa att han skulle hämta oss om 10 minuter för att får se oss lite omkring.. Mikaela var trött så hon stannade på hotellet denna gången med. Vi åkte till Bandol och på båtarna och lite sånt :) Gick en sväng på stan innan vi begav oss hemmåt.. Nu sitter vi här på hotellet och slappar :D

Boon Weekend! :}

Marine Nationale!

Onsdag 13/10

I
dag klippte vi klart våra 2000 bitar :) skönt!
Efter luchen så blev vi intervjuades vid att Marin tidningen :)
Vi tog lite bilder och så :)

Torsdag 14/10

I
går så fick vi en ritning till ett staket.. Skulle tillverka 16 stolpar och det tog hela dagen..
Fick även testa MIG svets igår , riktigt roligt! :D
Igår så var jag ombord på Jean Bart igen men Marouane, Jean-Luc och Shipper.. Kollade på när de svetsade i lastutrymmet.. :D Riktigt roligt, och fick även se resterande delar av båten..

Fredag 15/10

I
dag så fortsatte vi på våra stolpar..
Det gick bra och vi kunde börja att svetsa på öglorna som repen ska hänga i.
Efter lunchen var vi uppe på berget och kollade på utskiten över Marinen.. och fick en visning i alla service verkstäderna..
Erik lärde även mig idag att svetsa med gassvets och det gick göööör bra!
Han visade även lite mer hur man svetsar pinne! :D
När det sedan var dax att städa så fick vi gå ut och sätt oss i solen istället för att hjälpa till! underbart!

TREVLIG HELG!

En halv marindag på vatten! :D

Idag har vädret varit strålande!

Vi fortsatte klippa våra bitar fram till lunch.. Efter luchen fick jag följa med Jean-Luc och några till ner till hamnen och kolla på när dom skulle svetsa på en båt :) Jätte Häftigt!

Sen när vi kom hem så gick vi och handlade på Auchan och nu har vi ätit..

GodNatt!

SVETSAT PINNSVETS IDAG! - Svåraste svetsmetoden

Ny vecka - Ny dag på Marinen! :D

Idag gick vi upp vid 07.20 och käkade frukost lite snabbt.. Våran privatchafför kom som vanligt vid 08.00 och hämtade oss på hotellet.

Marouane (han som är grym på engelska om man är i Frankrike och som lär sig svenska!) skulle svetsa på en båt nere i dorrdockan vid hamnen. Så Jean-Luc skulle visa oss vad vi skulle göra, han värmde rören så de skulle hålla vid monteringen. När Kosmo sen kom så fick vi reda på att vi skulle klippa 2000 bitar 80*80 mm i 5 mm alleminuim. Detta tog hela dagen men på eftermiddagen så kom Kosmos och sa att han skulle visa hur man svetsar pinne! Det blev en som var grym och tre lite sämre men hann bara i tio minuter innan vi slutade så blir nya tag imorgon :D Så bli grym på att svetsa! Dessutom har vi bara 1210 stycken bitar kvar att klippa i plåtsaxen :D

Ha det gott!

Un autre jour sans faire quelque chose sur ..

Får se om ni förstår någon franska här nu..
Annars så får ni det på svenska längre ned.. :)

Aujourd'hui, pas grand chose ..
Patrick nous a quitté aujourd'hui et rentra chez lui à la Suède à 14:00
Puis nous avons commencé à nettoyer un peu et laver tous les serviettes:)
Le reste de la journée vient d'être tranquille!

Bonne nuit et se sentent si bon!

Ännu en dag utan att att göra någonting på..

Idag har inte alls hänt mycket..
Patrik lämnad oss idag och åkte hem till Sverige vid 14.00
Då började vi städa lite och tvätta alla handdukarna :)
Resten av dagen har bara varit lugn!

Godnatt och ha de så bra! :)

The great depression - Hahah

Idag har nog varit den mest händelserikadagen i mitt liv, eller inte alls. Det enda vi har gjort det var att gå till mataffären Auchan och köpa två baguetter och Patrik köpte en present till Johanna.
Resten av dagen har vi bara suttit inne, jag har sovit sjukt många timmar nu på dagen och alla är lite små sega..
Vi skulle solat men det fanns inget bra ställe att lägga sig på här vid hotellet, och till stranden är långt och vi hittar inte ens dit..
Nu blir det väl att sova ännu mer än vad man redan har gjort..

Godnatt!

Alla sover utom jag, - Helg!!

Bloggade inget igår för hade inte tid eller lust..

Vid 8.15 kom chaffören och hämtade alla utom Patrik.

När vi sedan när vi kom till marinen så skulle det bli min första dag i svetsverkstaden, satt nästintill halva dagen uppe hos Rocco (verkstadchefen). Hjälpte han med lite saker innan det blev klart att jag skulle få vara med Erik och Mikaela. Resten av dagen stod jag bredvid och kollade på när dem böjde rör och lödde. Intressant faktiskt! När det var en timme kvar av arbetsdagen så åkte vi en snabb sväng ner till hamnen och kollade på båtarna. :D Det var inga små saker asså, om någon vecka skulle ett stort hangarfartyg komma in som vi också skulle få se :).
Galet vad roligt det var i verkstaden idag, där försöker alla prata engelska :D
Igår kväll så hände inte så mycket annat än vad det brukar göra, vi satt vid datorerna, lyssnade på musik o sånt..
Idag vet jag inte vad som händer riktigt..
Blir väl sola och ta det lugnt typ, ikväll blir det umgås med Patrik eftersom han åker hem imorgon.

Problematisk dag!

Denna dagen har inte varit allt för lätt, "the sailer" som skulle komma till verkstaden idag och vara våran tolk var ungefär lika duktig som alla andra här i Frankrike på att prata engelska. Han kunde visserligen ganska mycket mer än våran underbara "tolk". I detta land är engelska hopplöst att prata, det är ungefär nu man börjar inse att även en som knappt kan engelska är så sjukt mycket bättre än det flest fransmän, sjukt!

Idag fortsatte vi med våran "underbara" uppgift att hugga ut olika ledar med stämjärn, liksom hela dagen igår. inte roligt!

Under lunchen insåg vi att detta kommer definitivt inte funkar i tre veckor till så vi gick till Duchatelle och pratade om hur vi skulle göra samtidigt Patrik sa till han att han ska åka hem till Sverige när han hittar ett flyg som har bra pris..
Eftersom han inte ska vara kvar så kommer det bli jätte svårt för mig att vara själv med "the gay's in the Charpentage" så jag ska troligtvis vara med Erik och Mikaela inne på svets istället. Kan vara kul att kanske få lära sig svets lite om det är enda utvägen :)

Idag så blev det ingen tur till hamnen på marinen eftersom allt detta hände så det får göras imorgon eftermiddag istället :D , det ska bli riktigt intressant!

Just nu så sitter jag och Patrik på hotellet och väntar på att de andra ska komma från praktiken.

Igår eller i natt så åkte Janne och Oskar hem till Sverige igen så nu får vi klara oss helt själva, vilket jag tror kommer gå jätte bra. Nu ikväll blir det nog bara lugnt, kanske gå ut och går en sväng för att lokalisera oss lite och sådär till fots.

Här har vi haft sol alla dagarna förutom i måndags då det regnade lite och temperaturen ligger på 22-26 grader :D UNDERBART! :)

God morgon!

Sitter och väntar på att alla ska bli klara för att sedan gå till parkeringen där någon på Marinen kommer och hämtar oss..

Idag har dem sagt att vi ska få kolla på alla båtarna i hamnen :)
Ha en bra dag!

The second day on the marine

Idag följde Janne och Oskar med till marinen för att lösa vårat problem med språket. Efter att jag och Patrik väntat utanför svetsverkstaden i ungefär en timme så kom Duchatelle (överste verkstadschef på hela området) och sa att det skulle komma en sjöman som skulle vara våran tolk. Vi fick även reda på att vi får fota inne på det militära området och att imorgon kommer vi få gå ner till hamnen och kolla på alla båtarna.

Hela dagen i verkstaden så fick vi hugga ut med stämjärn med två olika övningar. Ungefär det som hände på hela dagen. Vi lärde Marone (stavning?) prata lite svenska under dagen också :)

Nu ikväll har vi varit och handlat och efter det så har vi ätit pizza allihopa på någon resturang vid havet. :)

Nu ska jag sova och ladda inför morgondagens sevärdrigheter :)
God natt!

Marine Nationale

Idag så började det med att vi skulle få skjuts till marinen av en som jobbar där, det slutade med att vi fick vänta i 1 timme på att han skulle komma dit.. Han skulle hämtat bilen han skulle ha igår men det blev något fel så han fick hämta den på morgonen, på vägen till skolan så var det mycket köer och likadant till marinen..

När vi väl kom dit vid 9.00 så skulle vi få träffa våran "tolk" som skulle vara bra på engelska men det visade sig väldigt snabbt att han inte kunde så överdrivet mycket. Det han kunde säga var: - Good och 2 minutes!
Efter det fick vi testa två maskiner och sen skulle han förklara vad vi skulle göra men eftersom han var så dålig på engelska och inte kunde förklara vad vi skulle göra så satt jag och Patrik vara där och kollade fram tills lunchen (11.30).
Efter maten så kom överste chefen till oss och berättade att det inte funkade med språker eftersom att vi inte kan franska och dem inte kan engelska.
Resten av dagen så putsade vi lite, tog bort färg från stolar som någon känd gammal italienare..

Dagens höjdpunkt var ändå när vi fick se hur man svarvade roderratternas handtag och att vi fick en souvenir som man brukar ha i mitten av rattarna..  :}

Sen efter att vi kom så har vi bara tagit det lugnt och så, tänkte badat i poolen men det visade sig att det var stängt i october för att det var för kallt.. 20-25 grader - kallt?!

Nu i kväll har diskuterat med Janne och Oskar hur vi ska göra om det nu visar sig att vi inte får vara kvar på Marine Nationale eftersom dem klagade på att vi inte kan franska.. Vi har några olika lösningar så vi får se vad som händer.

Nu ska jag ta och sova, godnatt!

Saknar er där hemma! (:
Ha det så bra!

p.s!
Bilder kommer senare.
Saknar Jacob! <3

Frankrike

Igår åkte jag med skolan till Frankrike för att ha praktik på Franska Marinen..
Vi flög från Göteborg , cityairport vid 21.05 och var framme i Marseille vid 00.00 , därefter skulle vi hyra bil och det var väldigt mycket strul.. Har kommit fram till att fransmän är väldigt krångliga..
när vi väl fick bilen så skulle vi packa in allt och insåg väldigt snabbt att bagageutrymmet var värligt mycket förlitet. Jag satt helt ihop vikt i lägst bak med två väskor i knät medan Patrik, Erik och Mikaela satt med två av resväskorna i knät. Efter mycket letande till hotellet och de sju milen som det är mellan Marseille och La Seyne sur mer, var vi framme vid ungeför 02.15 .

In i lägenheten för att göra iordning för att sova tre-fyra så korta timmar innan vi skulle upp för att träffa Rektorn på skolan vid 08.30. Där gick vi runt och vi fick skyddskläder innan vi skulle åka till Marinkåren. Det visade sig ganska snabbt att knappt några pratade engelska.. Vilket blev väldigt jobbigt, eftersom bara Janne kan prata franska. Vi gick runt och kollade på massor i olika verkstäder osv.

När vi hade slutat för dagen så åkte vi runt för att försöka lokalisera oss lite, något som inte gick alltför bra..
Efter det så åkte vi tillbaka till hotellet för att hämta pengar så vi kunde handla lite mat som vi ska ha.

Resten av kvällen har bara varit lugn.
Hoppas alla har det bra i Sverige!